Хришћанство је слично катастрофи - оно руши све чему се поклања овај свет
Циљ није велики историјски тријумф, него просто, блиско и лако - бити нормалан (Бела Хамваш)
Најбоље књиге (5)
1. Есеј о мистичној теологији Источне цркве. Догматска теологија - Владимир Лоски
2. Пригушена свирка - Кнут Хамсун
3. Код Хиперборејаца - Милош Црњански
4. Речи о Свечовеку - Владика Николај Велимировић
5. Еумесвил - Ернст Јингер
Најбоље песме (5)
1. Love will tear us apart - Joy Division
2. There is a light that never goes out - The Smiths
3. Fade into you - Mazzy Star
4. Decades - Joy Division
5. Sugar for the pill - Slowdive
Најбољи филмови (5)
1. Winter light - Ingmar Bergman
2. Through a Glass Darkly - Ingmar Bergman
3. Paris, Texas - Wim Wenders
4. Blade Runner - Ridley Scott
5. The Godfather - Francis Ford Coppola
Најутицајније личности (5)
1. Ернст Јингер
2. Свети Нил Сорски
3. Владика Николај Велимировић
4. Отац Павле Флоренски
5. Милош Црњански
Руси у давна времена нису живели у Сибиру. Није их тамо било. Међутим, када је Русија постала царевина и касније империја, то јест светски освајач туђих територија ради пљачке и експлоатације туђих богатстава, кренуле су прве експедиције које су силом сламале отпор корених народа. Сви знају за чувеног козачког атамана Јермака, који је први кренуо са оружаним одредом у Сибир са циљем да га освоји. Покровитељ тог освајачког похода је била позната породица крупних земљопоседника и трговаца Строганових. Врло је лако наћи на интернету како је текао крвави освајачки поход Јермака. Наравно да га корени народи Сибира нису дочекали "са хлебом и сољу", него оружаним отпором. У тешким борбама, Јермак је освајао ханства, градове и села Сибира, а све у корист Москве. На крају је сам погинуо у тим борбама, али је пут Русима у Сибир био отворен.
Још за време царске Русије, било је образованих људи и научника који су писали читаве књиге о Сибиру у којима је детаљно анализирана његова природа, богатства, историја, становништво, начин управљања. Међу њима, издвојићу тројицу, чије књиге имам - Атанасија Шчапова (Афанасий Щапов), Николаја Јадринцева (Николай Ядринцев) и Серафима Шашкова (Серафим Шашков). Наравно да овде нећу преводити те књиге, јер се ради о обимним, детаљним студијама, већ ћу дати неке наводе који јасно сведоче о томе о чему сам писао на почетку овог текста. За то ћу користити књиге "Сибир као колонија" Николаја Јадринцева и "Робовласништво у Сибиру" Серафима Шашкова. Обе књиге су из друге половине 19. века. Иначе, ови аутори и активисти, као и многи други, због свог рада на расветљавању историје Сибира, били су хапшени и кажњавани од стране царске власти, са оптужбом да се залажу за независност Сибира или за добијање његовог статуса као што на пример имају државе у САД.
Руски освајачи и колонизатори су се према кореним народима Сибира односили као према нижој раси, а себе су сматрали за вишу расу. Међутим, и поред тога, у одређеном степену, вођена је смишљена политика мешања Руса и корених народа, мада је, наравно, било и природног мешања.
А погледајте само ове речи Јадринцева, где он директно пореди могућу несрећну судбину корених народа Сибира са судбином корених народа САД и Аустралије: "Что, если в Сибири повторится судьба многих австралийских и американских племен; что, если и здесь повторится драма гибели последнего тасманца или оправдается предсказание одной печальной самоедской сказки, в которой рассказывается, как у самоедов стояло 700 шатров, где жили 700 человек, ими управляли 7 мужей, все они были бездетны, и только у одного был ленивый и слабосильный сын. В одно утро он проснулся и увидел, что все люди его племени умерли, а все олени пропали. Он шел по пустыне, несчастный и беспомощный, он падает от усталости, грызет кости, обглоданные уже собаками. Встречаются ему люди, но безжалостные люди других племен, которые коварно и враждебно относятся к нему, его бьют и несколько раз убивают, каждый раз, однако, его воскрешает мифическое существо — однорукий и одноглазый старик с железной палицей. Неужели эта несчастная судьба долго будет преследовать сибирского инородца, и кто явится волшебным стариком, сжалившимся над ним и пробудившим жизнь?" Дакле, прича коју данас шири руска власт да се Руси према сибирским народима нису односили као бели освајачи Америке је чиста лаж и пропаганда. Све је било мање-више исто.
Такође, Руси су узимали корене народа као својину и робље. Тако на пример козачки одреди су одлазили у улусе и јурте где су живели Калмики и Киргизи и одводили жене, девојке и децу, да би им потом сибирска губернијска канцеларија и званично давала те људе као плен. Онда су жене држали ради сексуалног иживљавања или као робље које им је служило. Постоје индиције да су имали праве хареме. Наравно, упоредо са свим овим "традиционалним, православним вредностима", ишла је и купо-продаја робова.
Тако су руске експедиције постепено истребљивале корене народе Сибира. Ево шта о томе пише Јадринцев: "Путешественники, посещавшие север, Камчатку и Алеутские острова, передавали о поголовном избиении инородцев и захватах их в рабство: таковы были походы Хабарова на Амур, Павлуцкого в Камчатке. «Промышленники истребили большую часть алеутов, — говорит г. Шашков[43], — в 1792 г. жителей на островах Уналашкинского отдела считалось 2500 человек, а до прибытия русских их было вдесятеро более этого». По мнению Врангеля, до покорения русскими народонаселение Сибири было гораздо многочисленнее и разнообразнее. Исследователи сибирских племен указывают на исчезновение многих из них; так, вымерли, не оставив следа, омоки, котгы, хойданы, шелаги, анюиты, маторы, асаны, аринцы и другие сибирские племена. Историк Щапов также констатирует факт о вымирании и уменьшении сибирских инородческих рас; кроме насилия и болезней, ослабивших их число, он находит, «что лишение их прежней свободы уменьшило энергию к плодородию; изменило действие производительной системы, организацию населения, рост и довело инородцев до вымирания». Щапов в историко-философском спектре соединяет и освещает целую совокупность причин, способствовавших вымиранию инородцев (см. Русское слово 1865 г., статьи Щапова). Кроме ожесточенной борьбы и истребления во время сопротивлений при завоеваниях русскими, масса инородческих племен, ослабляемая с вторжением русских, начала подвергаться междоусобиям и нападениям от соседних азиатских и китайских соперников. Прежние союзы распадаются, и инородцы, лишаясь способности самозащиты, представляют беззащитные толпы. С юга киргизы и джунгары мстят северным инородцам за подданство России, нападают на них и уводят пленников. Сибирские татары подвергаются нападениям, енисейских киргизов истребляют калмыки, телесы нападают на принявших подданство телеутов. Калмыки, принявшие подданство России, после падения Джунгарии преследуются джунгарами. В 1756–1757 гг. калмыков преследуют и разоряют монголо-китайцы — ими было перерезано до полумиллиона населения. Киргизы также воюют с калмыками и т. д. Словом, в это время извне и внутри мы видим разрушение инородческих царств. Вторжение русских в Азию уничтожает прежние связи и отношения, повсюду происходит передвижение и разряжение сил, которое сопровождается разложением и катастрофами. Целые пространства пустеют, инородческие племена эмигрируют. Огромное население на юге Сибири, оставившее многочисленные памятники, куда-то исчезло без следа. Но уменьшение и исчезновение сибирских племен продолжается и позднее под действием более медленных, но губительных влияний. Г-н Шашков в своем исследовании положения сибирских инородцев в XIX столетии приводит многие факты положительного уменьшения сибирских инородцев. «На устье Индигирки видны до сих пор следы жилищ исчезнувшего народа омаков, «которые, по преданиям, были многочисленны, как звезды небесные». Во время русского завоевания существовал народ аринцы, в 1608 г. их было 300 семей. В 1753 г. Миллер и Гмелин видели последнего инородца, говорившего по-арински, наконец из 300 семей их осталось всего 5 человек. Богородский род, бывший в 1763 г. одним из многочисленных во время ясачной комиссии, показан былвымершим, и в живых было 2 человека. В Туруханском крае с 1763-го по 1816 гг. вымерло 3/4 инородческого народонаселения. Когда ясачная комиссия посетила Березовский округ, то не могла найти шести родов."
Укратко, такви су били походи Хабарова (по њему је назван град Хабаровск) на Амур и Павлуцког на Камчатку, где су припадници корених народа били пребијани и одвођени у ропство. На такав начин је истребљена већина Алеута, народа који је живео на Алеутским острвима. Истраживачи Сибира су сведочили да су Руси у потпуности истребили многа сибирска племена, као што су омоки, котги, хојдани, шелаги, анјуити, матори, асани, аринци и други.
О робовласништву у Сибиру: "Сибирский промысел и нажива, как и торговля, получили свое начало в эпоху завоевания края. Грубые и бесцеремонные способы этой наживы обусловливались сначала войной и неприятельским обращением с инородцем, не изгладившимся и впоследствии: война и промысел шли здесь рядом. Отражение завоевательных воззрений и принципов можно проследить во всей истории промышленной жизни края. Самое завоевание Сибири не было плодом одного воинственного и рыцарского духа; это завоевание руководствовалось практическими целями промышленной наживы. Казаки обыкновенно убивали инородцев и делили добычу, впоследствии научились вдобавок обращать их в рабство. Промышленные люди следовали за казаками и также завоевывали и грабили[114]. В эту первую эпоху, можно сказать, «промышляли инородца» как зверя. Когда край был покорен, завоевательные взгляды переставали действовать. Вслед за покорением Сибири и обложением инородца ясаком, то есть с наступлением даже мирного времени, «промысел инородца», однако, не прекращается. Он принимает только новую форму усмирения бунтов. Побор ясака в казну, суд над инородцем, управление — все сопровождалось частною наживою, где об руку с казаком действовал и промышленный человек. Он приучился действовать грубо, дико, захватом. Смотря на инородца как на завоеванный народ, всякий побор, всякое обирание его считалось законным. Грабеж переходил в побор, побор — во взятку, нравы, перешедшие от казаков к воеводам, к служилым людям, перешли и к промышленникам. Не было сословия, не было учреждения в Сибири, которое бы не эксплуатировало инородца; пионеры колонизации, крестьяне-звероловщики, хмелевщики, отправлявшиеся на пограничную линию за промыслом, и те вели войну с инородцем. Кроме имущества инородца, он и сам делается на всю жизнь собственностью. Сибирь не избежала общего закона колоний, колонист здесь создал рабство инородца, и история этого рабства, проходившего через всю историю Сибири до XIX столетия, достаточно выяснена ныне историческими документами. Рабами приучились сыздавна спекулировать. Первоначальный полон послужил предметом мены и торговли. «Даже закабаление инородок для наложничества и брака имело своею целью не одно удовлетворение половых инстинктов, но также и коммерческий барыш», — пишет автор «Истории рабства в Сибири» г. Шашков. Когда кончилась война, то усмирение бунтов также сопровождалось захватом ясырей, самое усмирение было только предлогом для добычи рабов. «Начиная от воевод и кончая последним купчишкой, — пишет историк рабства в Сибири, захватывали для той же цели дикарей совершенно мирных и ни в каких бунтах и замыслах не виноватых; личность самых мирных дикарей никогда ничем не была обеспечена от насильного захвата их в неволю». Точно так же рабы добывались и путем торговли. Для этого существовал вывоз рабов из-за границы воюющими между собой инородцами. Голод и бедствия способствовали тому, что русские покупали инородческих детей. В Березовском крае мальчиков продавали по 25 к., а девочек — по 20 к. Правительство с Петра уже боролось против этого рабства. Но оно являлось под разными фикциями. Новообращенные в христианство обыкновенно присваивались в кабалу воспреемниками[115]. На инородцев накладывали кабальные записи."
Укратко, овде пише да су руски освајачи и колонизатори упражњавали класично робовласништво над покореним народима Сибира, а то значи немилосрдно убијање, одвођење у ропство, купо-продају робова (у Березовском крају, на пример, дечаке су продавали за 25 копејки, а девојчице за 20). Такође су примењивали такозвану "трговачку кабалу", то јест оне које су покрстили, стављали су у дужничко ропство.
А ево и два подкаста у коме се говори о руском колонијализму.
Тако да немам појма о чему говори, на пример, патријарх РПЦ Кирил када помиње "Свету Русију". Јел ово у вези освајања и колонизације Сибира "Света Русија"? Уверен сам да није. Неко је рекао да у Русији никада стварно није проповедано хришћанство. Можда је у праву, јер овде се још од времена Светог кнеза Владимира скоро све одлуке доносе некаквим декретом. Колико ја знам, тако је и Свети кнез Владимир просто наредио да су паганска словенска племена на чијем је челу био, од тада и тада - хришћани. Овај народ, практично, није видео слободе више од 1000 година, а то значи скоро никада у својој историји.
Или што рече бивши свештеник РПЦ ("одузето" му је свештенство због његове хришћанске позиције у односу на руску агресију на независну Украјину, али сада служи у Паризу у Васељенској Патријаршији) протојереј Алексеј Умински - сви православни, а нема верујућих.
Решење? Применити традиционалне вредности - вратити украдено ономе коме припада, то јест дати независност народима Сибира, уз обавезно извињење за почињене злочине. Резултат? Вечна захвалност корених народа Сибира Русији и њихово потенцијално ненасилно остајање у некаквом будућем руском комонвелту. За разлику од непромишљеног, глупог и насилног покушаја да се Украјина задржи у сфери утицаја Русије. Али, за то на челу Русије треба да буде демократски изабрана политички и цивилизационо писмена власт, а не будала и убица која сада седи у Кремљу.
0 comments:
Постави коментар