Стаљинска Москва - град-сунце, град-врт
понедељак, 26. јул 2010.
Како пише Олга Андрејевна Зиновјева у својој књизи "Симболи стаљинске Москве", 1935.-те године установљен је генерални план развоја града, који је био невероватно амбициозан и који је имао за циљ да претвори Москву у сакралну престоницу прве совјетске империје, град-сунце, град-врт. Иако тај план није био реализован у потпуности, он је донео велике резултате - величанствени размах московских улица које су трансформисане у широке проспекте и кружне тргове, победу над природним токовима реке Москве и Јаузе чије су обале одете у гранит, фантастични метро који је саграђен као мрежа подземних двораца и галерија и који је служио и дан данас служи кретању маса под земљом, као и велелепне и мистичне "висотке". Овога пута ћу се мало више задржати на "висоткама". "Висотке" су заправо комунистички дворци. Само коришћење речи "дворац" је имало колосално политичко значење. Раније су дворци припадали царевима и њиховим слугама, а у доба комунизма они су требали бити места где је могао да живи и обичан народ, који, мада је живео скромно, могао је да се бави науком и да добија знање у њима, могао је у њима да прославља своје професионалне и политичке празнике, да добија медицинске услуге и друго. У Москви данас постоји 7 "висотки" и то су:
- Зграда "МГУ" (26 спратова, 180 метара)
- Зграда хотела "Украјина" (26 спратова, 170 метара)
- Зграда "МИД Русије" (20 спратова, 120 метара)
- Зграда хотела "Лењинградска" (17 спратова)
- Зграда за становање на Котељнићеској набережној (17 спратова, 157 метара)
- Зграда за становање на тргу Устанка (16 спратова, 120 метара)
- Зграда за становање и администрацију код Црвене капије (16 спратова, 110 метара)
Осма "висотка" која је требала да буде изграђена и која је требала да буде круна у том низу комунистичких небодера и центар такозване "Нове Москве" је био - Дворац совјета. Међутим, иако је на Дворцу совјета рађено 1930.-те и 1950.-те године, он никада није саграђен.
Иначе, за мене, "висотке" носе страховиту енергију копна и представљају његов симбол у архитектури са свим специфичностима везаним за бољшевички период руске историје.
0 comments:
Постави коментар