Светоназор, скитанија (обнавља се)

До сада сам живео 10 година на  западу (Канада) и 14 година у Русији. Покушавам да преведем свој дух у просторе уранополитизма (грађанство Н...

Otkrivanje istoka: Istok i zapad - nebo i zemlja

четвртак, 21. септембар 2006.


"Setio sam se ovoga i zbog toga sto nasi razgovori nisu bili direktno vezani samo za filmove vec i za to kako ih prihvataju americki gledaoci. U Americi je takvih susreta bilo mnogo i ja sam u njima igrao nekakvu ulogu posrednika. Ulogu koju Poljaci zaista istorijski igraju jer mi razumemo rusku dusu nesto bolje nego Zapad, a istovremeno smo, u odnosu na Rusiju, malo blize Zapadu. Ta uloga mesta bila je, po meni, neophodna jer nije bilo dovoljno prevoda. Psihologija Amerikanaca, narocito ako je to psihologija stanovnika nekakvog gradica u drzavi Kolorado, gde su se izmesali i nazovi intelektualci i sasvim prosti, mada srdacni ljudi, predstavljala je sama sobom nesto sa cime Andrej u pocetku nikako nije mogao izaci na kraj. To medjusobno nerazumevanje bilo je gotovo neverovatno! Ostao mi je u secanju jedan razgovor o kome cesto pricam i to toliko da je vec ofucan. Neko od mladih ljudi je, slusajuci ono sto Tarkovski govori o umetnosti, o zvanju umetnika, o odredjenju coveka, istog momenta u njemu video gurua (a neophodnost gurua je veoma snazna u Americi) i prostodusno upitao: "Mister Tarkovski, a sta ja moram da uradim da bih bio sretan?". To pitanje, koje je po americkim merilima sasvim obicno, za Andreja je bilo zapanjujuce. Prekinuo je rec i upitao me: "Sta hoce taj covek? Zasto postavlja tako glupa pitanja?". Pokusao sam da mu objasnim da je previse strog prema tom momku, da ne treba da se ljuti na njega vec da mu nesto posavetuje. Andrej kaze: "A kako ja mogu nesto da mu posavetujem? Zar on ne zna zbog cega zivi?". Ja mu govorim: "Zamisli da on zaista ne zna zbog cega zivi i ti mu reci nesto sto je za tebe ocigledno...". Ali Andrej je slegnuo ramenima i rekao: "Neka se zamisli nad tim zasto je prizvan iz nebitka, zasto je prizvan ka postojanju, neka pokusa da odgonetne ulogu koja mu je u kosmosu predodredjena, neka je izvrsava, a sreca... ona ce ili doci ili nece...". Ja sam sve to razumeo, ali je mladicu trebalo desetak minuta da se oporavi od soka. Andrejeve reci su za njega bile potpuno nerazumljive. Bilo mu je tesko da shvati tu sustinsku cinjenicu da postojanje moze biti bilo kakav problem, odnosno da se ne podrazumeva samim sobom, da se treba zamisliti nad smislom svog postojanja, da ono na nesto obavezuje jer su to za pragmaticno americko misljenje nedostizne stvari..."

Ovo je deo teksta koji je napisao poznati poljski filmski reziser Ksistof Zanusi o najvecem filmskom reziseru svih vremena Rusu Andreju Tarkovskom

5 comments:

Анониман је рекао...

Ako je ovo tacno, duboko sam razocaran u Tarkovskog koga inace postujem kao umetnika i odgledao sam sve njegove filmove (neke i po vise puta) i dosta intervjua sa njim.

Naime, jedna od osobina velikih ljudi je da spajaju sisteme i premoscavaju razlike. Umesto da na pitanje odgovori lepo onako kako ume i zna, on se pravi pametan i bez ikakvog razlog naziva nekog budalom.

Tipicna slovenska prepotentnost nastala iz straha od zivota iza gvozdene zavese i nepoznavanja svetskih tokova i nacina razmisljanja u drugim nekomunistickim zemljama.

U principu, svodi se na "ko je ON da MENI kaze to". Ova recenica pretpostavlja da je "ON" nize bice nedostojno razgovora a da je "MENI" moje vise bice koje gleda sa visine.

Velika steta sto umetnik kao Tarkovski (bar u ovom slucaju) nije smogao snage da ucini sledeci korak u svojoj velicini...

Анониман је рекао...

Ne radi se o slovenskoj prepotentosti Tarkovskog neko o tome sto jednostavno nije imao predstavu o tome koliko povrsno, sabonizovano i potrosacki razmisljaju ljudi na Zapadu. Pitanje je klasicno ovdasnje-televizijsko, bez trunke razumavanja sustine i bez zelje da se sustina razume. U drustvu u kome je moto "Vreme je novac" nije ni moguce ocekivati bilo sta pametnije i dublje. Na zalost, upravo je taj isti isprazni svet na Zapadu prepotentan u odnosu na Slovene (a i ostatak planete uopste) i bez bez zelje da razume taj drugi svet.

Горан Тешић је рекао...

Potpuno se slazem sa drugim diskutantom. Upravo je realno nerazumevanje izmedju istoka i zapad dovelo do ovakve reakcije Andreja Tarkovskog. Istok i zapad su dva sveta bez dodirnih tacaka u duhovnom smislu. I upravo je zapad taj koji ne samo da ignorise istok, vec ga i terorise.

Zanimljivo je i sta je Andrej Tarkovski rekao o filmu Dzona Forda "Postanska kocija" koji je sniman u "Dolini spomenika". Rekao je da je steta sto je film o parama sniman na takvom jednom mestu kao sto je "Dolina spomenika". Pisacu jos o Tarkovskom.

:)

Анониман је рекао...

Ne bih rekla da je pitanje ovog mladog Amerikanca glupo.Pa svi mi tragamo za srecom.
A svakako u pitanju je nerazumijevanje nacina razmisljanja i zivotda izmedju jednih i drugih.
I mi bismo nekada u komunistickoj Jugoslaviji mogli da postavimo isto ovo pitanje koje je pitao mladi Amerikanac, jer nismo imali pojma ni o Bogu, niti ko nas je stvorio i zasto.
Bog je stvoro ljude da bi podijelio svoju ljubav s nama.
Pozdrav od sestre Tatjane

Анониман је рекао...

Zaboravih napisati, rijec sreca dolazi od rijeci susret , sresti se (sa Bogom, koji je ljubav).
Tatjana

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP