Propaganda, manipulacija i ispiranje mozga: Reklama i "imidz"
недеља, 24. септембар 2006.
"Da li reklama zeli da nas ubedi u jos nesto sem da kupimo neki proizvod? Mnogi autori, naslucujuci u reklamnoj poruci postojanje neke druge, sveobuhvatnije poruke, na to pitanje daju potvrdan odgovor. Najbolji rad iz te oblasti je nesumnjivo delo americkog sociologa Stjuarta Iuna. Iun analizira pocetke moderne reklame u SAD, neposredno posle Prvog svetskog rata i, narocito, dvadesetih godina. On pokazuje na koji nacin reklama sveobuhvatno oblikuje ljudsku svest, kako u sebi sadrzi odbranu potrosackog drustva i masovne kulture.
+ + +
Pitanje "nacionalnog jedinstva" koje se dvadesetih godina u SAD cesto postavljalo usled uzastopnih talasa doseljavanja, bilo bi danas, sudeci po danasnjim reklamama, bez sumnje zamenjeno, naglasavanjem multietnickog karaktera drustvene stvarnosti. I zaista, ako bi se oslanjala na preovladjujuce raspolozenje u javnosti, reklama bi mogla da naglasi opravdanost kupovine odredjenih proizvoda. To je staro sredstvo ubedjivanja. Medjutim, posluzivsi se njime, reklama to raspolozenje pojacava i stvara svojevrsni konsenzus. Uopsteno receno, reklama tako opravdava postojanje sistema u kome je nastala, sistema masovne potrosnje u okrilju liberalne ekonomije. Globalno posmatrano, reklama bi se cak mogla smatrati borbenim aktivistom u korist sistema, kome je, uostalom, jedan od sustinskih oslonaca.
+ + +
Jedan od karakteristicnih izuma ovog pravog osvajackog pohoda na nova trzista bio je pojam imidza. Od sada ce se govoriti o imidzu nekog preduzeca, neke oblasti, nekog politicara ili nekog proizvoda. Svako dobija svojevrsnog dvojnika, svoj imidz. Komunikacijsko drustvo postaje svet u kome komuniciraju samo slike, imidzi elemenata iz kojih je sastavljen. Sam imidz je skoro u celosti sacinjen kao ideal koji se reklamira. Stvaranje imidza postaje posebna drustvena delatnost u kojoj se koriste sva sredstva za ubedjivanje, cime vecu ulogu dobija argumentacija, a narocito manipulacija. Ova potonja ce polako skliznuti u podrucje izmedju slike i stvarnosti, i to stvarnosti koju "stvarnom" cini sama slika.
Stvaranje imidza, uz prisustvo mnostva strucnjaka, odvijace se prema usavrsenim pravilima klasicne demagogije: rec je pre o prilagodjavanju onom sto drugi ocekuju, nego o prihvatanju sopstvene stvarnosti."
Ovo je bio izvod iz knjige "Izmanipulisana rec" od Filipa Bretona.
Sada vam je, braco, jasno zasto Srbi ljubitelji zapada tako ostrasceno brane to sto brane.
Kljucne reci: reklama, oblikovanje svesti, vestacki rajevi
Korisne adrese:
Cilj teksta: istrazivanje, otpor
0 comments:
Постави коментар